Enkel oppskrift for vekst på Facebook

I dag er nummer 1 trafikkdriver til Interactive Norway sine nettsider organisk spredning fra sosiale medier og på Facebook har vi en rekkevidde opp mot 500K med med beskjedne midler. Her har du min oppskrift for vekst på Facebook.

Facebook er en gratis og kraftfull markedsføringsplattform. Da jeg startet som markedssjef i Interactive Norway våren 2017 så jeg muligheten for å få mye mer ut av mediet. Det var en manglende kontinuitet i publiseringen av innhold, få følgere og lite aktivitet der siste oppdatering var et vilkårlig bilde tatt noen måneder tilbake. 

HOLD TAKTEN GÅENDE

Det første jeg begynte med var å produsere og poste jevnlig. Det trenger ikke være all verden, prøv å hold koken hver uke uten å føle press på at det skal være spesielt profesjonelt, eller sammenligne deg med store selskaper. Hent ressurser fra produsenten din, informer om kursing, arrangementer og messer bedriften skal delta på, lag uhøytidelige presentasjoner med et bilde og en tekst på de ulike ansatte f.eks.

Vær deg selv og formuler slik du føler for, klarer du holde samme tone of voice og lager f.eks fast grafikk (logo, avslutningsanimasjon og lignende) på filmer du publiserer er det fint, men ikke la det hindre deg i å plukke opp telefonen og filme eller ta bilder der og da. Du trenger ikke være spesialist på videoredigering for å publisere filmer. En rekke enkle nettbaserte redigeringsverktøy som som f.eks Adobe Spark lar deg produsere og publisere videoer fra telefonen din, nærmest på farten med enkel redigering og grafikk. Et eksempel jeg laget i Spark på en time:

HOLD FOKUS PÅ MÅLGRUPPEN

Høsten 2018 startet vi inbound marketing satsning der vi definerte våre målgrupper og begynte skrive artikler etter søkeordanalyse og de emnene vi tenkte beslutningstagerne i skolen var ute etter å belyse seg med. Disse blir publisert med en takt på 1 til 2 i måneden og annonsert mot målgrupper du kan optimalisere med a/b testing underveis i Facebook Business manager. Som gjest i Inboundpodden snakker jeg den store effekten man får av å publisere innhold mot definerte målgrupper.

Under korona har lange opptak og endeløse webinarer ført til en form for webinar-trøtthet, for Interactive har den gode gamle artikkelen som kun tar 2 minutter å lese virkelig slått ann og generert mye trafikk. Korte tekstede «how to» videoer mot målgruppen på maks ca 2 minutter fungerer også veldig bra på Facebook.

FACEBOOK-GRUPPER

Facebooks algoritmer favoriserer gruppeinnhold du er interessert i. Her ligger det en stor (og kanskje litt ubrukt?) mulighet for markedsføring. Du har sikkert lagt merke til at du om du meldt deg inn i en gruppe som omhandler nabolaget ditt eller andre ting du er interessert, engasjerer deg og liker oppføringer så trender gruppen feeden din hver gang du åpner Facebook. Selger du produkter og tjenester med faste brukere er dette en glimrende (og gratis!) mulighet for å danne brukersamfunn. Her kan man dele erfaringer, videoer og i vårt tilfelle læringsopplegg.

LEK DEG MED STORIES-FORMATER

Digitale brukere blir i dag fullstendig bombadert med innhold. Når jeg har laget reklame for konkurranser  har jeg i tillegg til å benytte tradisjonelle filmer og poster, gjerne benyttet stående formater til bruk på Stories og annonser. Her har jeg sett en oppsiktsvekkende effekt på visninger og klikk!Prøv deg litt frem, eksperimenter med film eller animasjon, Lag f.eks en 10 sekunders plakat i stående format med en liten animasjon inkludert og mye kan være gjort!

Det er ofte ingen mirakelkur for å oppnå gode resultater. Det eneste du ikke skal gjøre, er ikke gjøre noe. Hold flyten gående med all type innhold og du vil oppnå skikkelige resultater på sikt. Ta posisjoner der andre glemmer seg bort pga. hektiske perioder eller utålmodighet. Lykke til!