Dette er hvordan jeg som markedssjef og løsningsarkitekt skapte eksplosiv digital vekst for Interactive Norway fra jeg startet i 2017 til jeg sluttet i 2021.
Mange bedrifter har et hanglende markedsføringsfokus der ulike tjenester og plattformer hoper seg opp, markedsføringstakten kan være ujevn og målgrupper utydelig definert. Min erfaring som markedsfører er at effekten du får av å lansere kampanjer via nettside, sosiale medier, og gjennom e-post, samt annonsert i riktige kanaler, SAMTIDIG er helt uslåelig.
I Interactive var det ulike systemer for kontaktdatabase, marketing e-poster og nettsider, ingenting snakket sammen og marketing automation var tilnærmet umulig. Jeg måtte bruke store deler av arbeidsdagen på å utføre relativt sett enkle arbeidsoppgaver.
Samle mest mulig på et sted
Jeg ønsket å satse på innholdsmarkedsføring mot konkrete målgrupper, samtidig som personvernendringer (GDPR) fra 2018 gjorde og at vi var nødt til å samle alle kontakter på et sted, der de kunne kategoriseres bedre og personvern ble ivaretatt på en profesjonell måte. Med Hubspot får du database, e-post markedsføring, nettsider, optimaliseringsmuligheter og marketing automation, alt i en plattform. Vi startet prosessen med innholdsmarkedsføring mars 2018, og var i gang med å publisere artikler og nedlastbart innhold mot målgrupper sommeren 2018.
First mover advantage med Inbound marketing tidlig
Innadvent markedsføring der målet er å tiltrekke og konvertere dine målgrupper, samt gjøre disse til ambassadører for deg. Har du et rikt bibliotek av godt relevant innhold strukturert ordentlig basert på relevante søkeord, vil du rangere som nummer 1 på Google. Som gjest i Inboundpodden snakker jeg mer om hvordan vi har satset hardt på denne markedsføringen fra 2018.
Vi dro nytte av veksten jeg hadde startet på våre Facebook-kanaler (her skriver jeg om noen enkle grep for vekst på Facebook), annonsering mot målgruppen og det ble satt opp Google Ads annonser med moderate budsjetter. Vi så raskt en ekspansiv økning i leads generert, der nedlastbart innhold og abonnenter på artiklene økte med flere hundre prosent allerede samme høst. Siden Interactive er en B2B bedrift kan det være vanskelig måle “salg” direkte knyttet til markedsføringstiltak, men en demo eller prisforespørsel er en god indikator. Dette oppnådde vi med gode konverteringspunkter, re-targeting kampanjer og marketing automation løp i Hubspot.
Interactive Norway satt omsetningsrekord i 2019 med 100 millioner.
Benyttet korona til å designe nye nettsider fra scratch 2020 / 21
Når korona inntraff mars 2020 benyttet jeg muligheten til å ta ned de gamle WordPress-sidene og sette opp nye, med datadreven design og modernisert innhold. De gamle sidene hadde sklidd ut med uoversiktelig mange sider der det var vanskelig å skille gammelt fra nytt, relevant fra irrelevant. Det var en alarmerende høy fluktrate (58%) og stort forbedringspotensial for konvertering (CRO).
2021 = 290% økning konverterte salgsklare kundeemner!
Med min erfaring som digital designer satt jeg opp alt på nytt gjennom Hubspot CMS, en enkel og perfekt plattform til vårt formål. Det måtte bli enklere å navigere, færre sider og bedre kategorisert. Nyttiggjorde meg av en rekke ressurser, tilbakemeldinger fra kolleger, kunder og forhandlere og undersøkte brukerflyt underveis gjennom Hotjar.
2021 gav 290% økning konverting salgsklare kundeemner, 23,6% økning nye brukere på nettsiden, over 200K sidevisninger og fluktfrekvensen der den skal være (18-19%). Nå har man full oversikt over kontakter og målgrupper, hva hvert enkelt markedstiltak genererer og hvor man får mest for pengene.
Alt på et sted, kontinuerlig markedsføring mot målgruppen med innholdsmarkedsføring, optimaliserte nettsider og marketing automation har vært nøkkelen til digital suksess for Interactive Norway siste 4 år.